Woensdag kwamen twee grote op de Amsterdamse beurs genoteerde bedrijven met de kwartaalcijfers naar buiten: maaltijdbezorgen Just Eat Takeaway en JDE Peet’s, het moederbedrijf van Douwe Egberts.

Just Eat Takeaway zag het aantal bestellingen in Noord-Amerika teruglopen in de eerste helft van dit jaar, maar in Noord-Europa kwamen er in in het tweede kwartaal meer bestellingen binnen. JDE Peet’s wist de omzet mede door prijsverhogingen van koffie en thee op te schroeven.

Het aandeel Just Eat Takeaway veerde woensdag met ruim 6 procent op, terwijl JDE Peet’s liefst 18 procent klom op de beurs.

Dinsdag nabeurs kwam in de VS ook techgigant Microsoft met de kwartaalcijfers naar buiten. Die lieten groei van de omzet en winst zien, maar het aandeel Microsoft daalde dinsdag in de nabeurshandel met bijna 3 procent.

Just Eat Takeaway ziet bestellingen dalen in de VS

Het moederbedrijf van Thuisbezorgd, Just Eat Takeaway, heeft in de eerste helft van het jaar minder bestellingen ontvangen, ondanks een groei van het aantal orders afgelopen kwartaal in Noord-Europa. Het bedrijf had onder meer last van stevige concurrentie. In Noord-Amerika heeft het bedrijf er ook last van dat eten duurder is geworden.

Het aantal bestellingen kwam het afgelopen half jaar uit op 446 miljoen, een daling van 5 procent. In Noord-Europa, waaronder Nederland, bleef het aantal bestellingen gelijk op 136 miljoen. In Noord-Amerika kwamen 9 procent minder bestellingen binnen.

Dat het aantal bestellingen in Noord-Europa in het tweede kwartaal groeide, komt volgens Just Eat doordat het bedrijf in meer steden ging bezorgen. Daarnaast zijn de openingstijden verruimd.

De omzet van Just Eat is in de eerste zes maanden van dit jaar iets gedaald. De opbrengsten kwamen uit op ongeveer 2,6 miljard euro, 1 procent minder dan in het eerste half jaar van 2023. Onderaan de streep leed het bedrijf een nettoverlies van 301 miljoen euro. Dat is flink meer dan het verlies van 258 miljoen euro een jaar eerder.

Moederbedrijf Douwe Egberts verhoogt prijzen

JDE Peet's, het moederbedrijf van Douwe Egberts, Senseo en Pickwick, heeft in de eerste helft van dit jaar een hogere omzet behaald, mede dankzij prijsverhogingen. Volgens het aan de Amsterdamse beurs genoteerde bedrijf behaalde het sterke resultaten. De verwachtingen voor heel dit jaar worden naar boven bijgesteld.

De totale omzet steeg met 5,6 procent tot 4,2 miljard euro in vergelijking met een jaar eerder. De verkopen, gecorrigeerd voor onder meer negatieve wisselkoerseffecten en desinvesteringen, gingen daarbij met 3,6 procent omhoog. Daarbij was een prijseffect van 2,4 procent te zien en het verkoopvolume van koffie en thee klom met 1,2 procent.

JDE Peet's zette een nettowinst in de boeken van 360 miljoen euro, tegen 193 miljoen euro een jaar terug. De onderneming zegt nu voor heel dit jaar te rekenen op een groei van de omzet op eigen kracht die uitkomt aan de bovenkant van de eerder afgegeven bandbreedte van 3 tot 5 procent. Ook de winstverwachting is verhoogd.

Tijdelijk topman Luc Vandevelde van JDE Peet's spreekt in een toelichting van robuuste prestaties in de afgelopen periode ondanks uitdagende marktomstandigheden. Het bedrijf zegt op basis van die prestaties vertrouwen te hebben dat de verwachtingen voor dit jaar naar boven kunnen.

Vandevelde heeft de functie van bestuursvoorzitter tijdelijk op zich genomen na het vertrek van topman Fabien Simon eerder dit jaar. JDE Peet's zou nog zoeken naar een vaste opvolger voor Simon.

Microsoft groeit met clouddiensten

Microsoft heeft zijn clouddivisie opnieuw zien groeien. De omzet uit deze tak steeg sterker dan de algehele omzet en was goed voor het grootste deel van alle opbrengsten van het techconcern. Wel was de groei van Microsofts cloudplatform Azure minder sterk dan in het voorgaande kwartaal.

Clouddiensten waren goed voor bijna 37 miljard dollar van de omzet, een stijging van 21 procent ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Met name de inkomsten uit Microsofts cloudplatform Azure droegen daaraan bij, waarvan de omzet met 29 procent steeg. Dat is echter wel een vertraging ten opzichte van de groei van 31 procent in het voorgaande kwartaal.

Verder namen de opbrengsten in alle divisies van Microsoft toe, waardoor de totale omzet het afgelopen kwartaal met 15 procent steeg tot 64,7 miljard dollar. Onder de streep bleef een nettowinst van bijna 28 miljard dollar over, 10 procent meer dan een jaar eerder.

Met de kwartaalresultaten sluit Microsoft zijn gebroken boekjaar af. Over die fiscale periode boekte het concern uit Redmond ruim 245 miljard dollar omzet, 16 procent meer dan in het gebroken boekjaar 2022/2023. De nettowinst nam toe met 22 procent op jaarbasis tot meer dan 88 miljard dollar.

Microsoft werkt samen met OpenAI, het bedrijf achter chatbot ChatGPT. Het techconcern heeft veel van technologie op basis van kunstmatige intelligentie (AI) verwerkt in zijn producten. Zo kunnen klanten van Microsoft met zogeheten Copilots, een soort digitale assistent, onder meer documenten samenvatten en e-mails opstellen. Ook biedt Microsoft via Azure abonnementen aan waarin AI-technologie is verwerkt.

LEES OOK: Goud blijft op langere termijn profiteren van politieke spanningen, hoge staatsschulden en inflatoire druk